BabbelBabbel

Internationell filmhelg

Kategori: Film/TV/Läsbart

Det har blivit en hel del filmer i helgen. Satsade på internationella filmer som jag länge sagt jag ska se men det inte blivit av. Franska 'Amour', brasilianska 'City of God', svenska 'Svinalängorna' och danska 'A Royal Affair'. Alla väldigt bra och anledningen till det är för att de är alla tragiska på ett eller annat sätt och inte har ett typiskt amerikanskt slut. Normalt sett är utländska filmer bättre. Jag rekommenderar dem alla men 'Svinalängorna' är den som sätter djupast spår. Jobbig i många stunder där jag helst håller för ögonen och hoppas att det inte händer andra men vet det är så vanligt att det gör ont i hela kroppen. 'A Royal Affair' kan ni gissa vad den handlar om. Jag gillar alltid kostymdrama och när det är baserat på sanna händelser blir det bättre. Det är även 'City of God', baserad på en sann historia. Det är en grym sådan men väldigt intressant och upplysande. 'Amour' hade jag höga förväntningar på då den vann en Oscar för bästa utländska film och även var nominerad för bästa film. Jag förstår hur det kommer sig men jag tror dock jag glömmer bort den lika fort. 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: